به گزارش خبرنگار مهر، «غفور جهانی» از آن فوتبالیست هایی است که هم دوران فوتبالش و هم عمر ورزشی اش را برای تیم های شهرش گذاشته است. او که در کنار بازیکنان بزرگ نسل طلایی ملوان بازی کرده و سال ها برای تیم ملی فوتبال ایران هم به میدان رفته است، از رده پایه در تیم های انزلی بازی کرد و برای تیم های ملوان و استقلال رشت و چوکای تالش هم توپ زده و هم مربیگری کرده است.

در سال ۱۳۴۹ تیم منتخب گیلان با داشتن غفور جهانی قهرمان ایران شد. او پس از درخشش در باشگاه ملوان بندر انزلی و کسب عنوان آقای گل ایران به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد. در مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ توانست با گلزنی به تیم ملی فوتبال استرالیا، همراه تیم ملی ایران برای نخستین بار به جام جهانی فوتبال راه پیدا کند.

گلایه «شیر گیلان» از مسئولان ملوان/ شاید من پینگ‌پنگ بازی می‌کردم

وی به همراه ملوان هم افتخاراتی چون قهرمانی جام حذفی را بدست آورد و یکسال بعد از جام جهانی از فوتبال خداحافظی کرد. غفور جهانی چندی بعد باشگاه استقلال انزلی را بنیان‌گذاری کرد. با جدا شدن غفور جهانی چند نفر دیگر از بازیکنان ملوان از جمله محمود پیشگاه هادیان، رضا ویشگاهی، قاسم سلطان زاده، رمضان احمد پور و نصرت ایراندوست هر کدام به دلایلی ملوان را ترک کردند.

غفور جهانی که کارمند بازنشسته گمرک ایران است، در دهه پنجاه به عنوان مهاجمی سطح بالا در ملوان و تیم ملی ایران خوش درخشید تا جایی که هواداران و طرفدارانش به او لقب «شیر گیلان» را دادند. شاید یکی از دلایل دادن این لقب چهره منحصر به فرد این مهاجم تنومند و گلزن بود.

جهانی از معدود فوتبالیست های شهرستانی است که با وجود درخشش در تیم ملی و داشتن پیشنهاد از پرسپولیس حاضر به دل کنده از تیم شهرش نشد و تا پایان دوران فوتبالش در ملوان ماند اما حالا که پیشکسوت شده مسئولان این تیم سراغی از او نمی گیرند. همین امر موجب گلایه های مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران شده است.

مهاجم سابق ملوان در این مورد گفت: وقتی مسئولان باشگاه سراغی از من نمی گیرند و فراموشم کردند تصورم این است که پینگ پنگ بازی می کردم نه فوتبال که این همه به دست فراموشی سپرده شده ام و کسی سراغ من می آید!

غفور جهانی از دادن مشاوره به مهدی تارتار سرمربی فصل گذشته تیم فوتبال ملوان خبر داد و ادامه داد: با حضور این مربی جوان ملوان اوج دوباره ای گرفت و من هم در حد توانم به ایشان مشورت دادم تا روند صعودی تیم ادامه داشته باشد. با این حال مشکلات مالی که همیشه تیم را اذیت کرده بازهم گربیان ملوان را گرفت.

گلایه «شیر گیلان» از مسئولان ملوان/ شاید من پینگ‌پنگ بازی می‌کردم

مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران مشکل این رشته را توجه نداشتن باشگاه ها به آکادمی ها و تیم های پایه دانست و افزود: ورود پول به فوتبال و اتفاقاتی که پیرامون آن در فوتبال پایه رخ داد اجازه نداد تا استعدادها شناسایی شوند و خیلی از بازیکنانی که می توانستند تبدیل به فوتبالیست های بزرگی شوند دیده نشدند.

وی از نقش پیشکسوتان و صاحب نظران در دادن مشاوره به مسئولان، مدیران و سرمربیان در موفقیت این تیم سخن گفت و ادامه داد: خاطرم هست که حشمت خان مهاجرانی در امور فنی تیم به تنهایی تصمیم نمی گرفت و با دلسوزان واقعی دور یک میز می نشستند و تصمیم جمعی می گرفتند. ناصرحجازی، سیرویس قایقران، مهدی اسداللهی، بهرام نوایی و ... از جمله این نفرات بودند که مشاوره های درستی به آقای مهاجرانی می دادند.

مهاجم سابق فوتبال ایران با بیان این که در حال حاضر لژیونرهای خوبی داریم که زیر نظر مربیان بزرگ دنیا کار می کنند ادامه داد: آنها بازیکنان کارآمد و فوتبال فهمی هستند و می توانند به صعود تیم ملی به جام جهانی کمک کنند. امیدوارم با هدایت امیر قلعه نویی تیم ملی بتواند در جام جهانی بدرخشد.