به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، سازمان لیگ فوتبال ایران در ماده 41 دستورالعمل ابلاغی به باشگاه‌های لیگ برتری برای فصل آینده لیگ برتر، صراحتاً اعلام کرده است: «سازمان لیگ می‌تواند اقدام به عقد قراردادهای تجاری نماید و این قراردادها از سوی باشگاه‌ها لازم الاجرا است و باشگاه‌ها تا زمانی که در لیگ برتر حضور دارند باید آن را رعایت کنند. همچنین کلیه حقوق تبلیغات در استادیوم‌های مسابقات لیگ متعلق به سازمان لیگ است و باشگاه‌ها ملزم به رعایت قراردادهای مالی، تجاری، بازرگانی، رادیو و تلویزیون، مخابراتی، دیجیتالی و سایر موارد مرتبط مالی و تجاری سازمان لیگ هستند».

در حالی که این قانون به صراحت بر انحصار سازمان لیگ بر تبلیغات محیطی تأکید دارد و این موضوع با انتقاد کارشناسان،‌ رسانه‌ها و برخی باشگاه‌های لیگ برتری همراه شده، اکبر شکاری خزانه‌دار سازمان لیگ توضیحاتی درباره تبلیغات محیطی ارائه کرد که به نظر می‌رسد بیشتر هدف از آن، دادن آدرس غلط به اهالی فوتبال است تا شفاف‌سازی!

خزانه‌دار سازمان لیگ در بخشی از صحبت‌های گفته است: «اخیراً برخی از افراد بدون داشتن اطلاعات کافی در خصوص تبلیغات محیطی اظهار نظر می‌کنند که کاملاً خلاف واقع است؛ زیرا هیچگونه تغییری در اجرای تبلیغات محیطی انجام نشده و مانند روال قبل انجام می‌شود و احتمال دارد برخی دوستان ما دچار سوءتفاهم شده باشند؛ زیرا در دستورالعمل ناظر بر قراردادها در ماده 41 آن اشاره به تبلیغات محیطی شده که این موضوع مسئله جدیدی نیست زیرا طبق ماده 22 آیین نامه مسابقات مصوب 1398 و آیین نامه لیگ برتر این موضوع طبق سنوات قبل انجام می‌شود و در این دستورالعمل تاکید بر مصوبات قبل شده، بنابراین 75% تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها تعلق دارد که طبق دستورالعمل و مستندات موجود در سازمان لیگ به آنها پرداخت می‌شود». 

این مسئول که به نظر می‌رسد بیان کننده موضع مسئولان ارشد سازمان لیگ است، در حالی گفته برخی افراد بدون داشتن اطلاعات کافی اظهار نظر می‌کنند که گویا خود او نیز چندان اطلاعات درستی ندارد. سؤال مهم از او و دیگر مسئولان سازمان لیگ این است که آیا قانون انحصار در تبلیغات محیطی و الزام باشگاه‌ها به رعایت قراردادهای سازمان لیگ مسئله جدیدی نیست؟

اکبر شکاری به‌عنوان خزانه‌دار سازمان لیگ در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرده این سازمان به تمام ذی‌نفعان از جمله فدراسیون، باشگاه‌های لیگ برتر، لیگ یک و همچنین هیئت‌های فوتبال استانی، بابت حساب‌های فی مابین و صحت و سقم درآمدهای تخصیص یافته طبق وظیفه پاسخگو است. صحبت خزانه‌دار فدراسیون فوتبال بدان معنی است که سازمان لیگ همچنان قصد ندارد مدارک مالی سال گذشته خود را به صورت شفاف روی سایت این سازمان منتشر کند و دلیل این موضوع نیز مشخص نیست.

سازمان لیگ که بارها در سال‌های گذشته بابت ابهامات موجود در مسائل مالی مورد انتقاد قرار گرفته، بهتر است به جای دادن آدرس غلط به مخاطبان، مدارک مالی خود را علاوه بر ارائه به باشگاه‌ها به صورت شفاف روی سایت رسمی خود منتشر کند تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد.